A techmarketing

StartMa markekting és vállalkozásJelen írásunk úgy kapcsolódik a StartMa program cikksorozatának az online marketinggel foglalkozó tematikus blokkjához, hogy egyúttal az offline marketing-tevékenységek területére is visszatérünk vele.

             A „technikai marketing”, „techmarketing” kifejezés billegő értelmű: olykor úgy is alkalmazzák, mintha a szó a termék-futtatás toptechjére – a legfejlettebb digitális hirdetéstechnikák élenjáró kihasználására –   vonatkoznék, gyakoribb azonban, amikor a klasszikus és a járulékos jelentés együttállására utal.  Az eredeti jelentés szerint a techmarketing az új termék műszaki jellemzőinek feltárását helyezi előtérbe, a termék működésébe igyekszik beavatni a termékfajta iránt érdeklődő, arról viszonylag tájékozott célközönséget, amely inkább bukik mondjuk energiamegtakarítási adatokra, mint izgalmas szlogenekre. Például iparvállalatok számára, amelyek bizonyos gépi berendezéseket működtetnek, és ismerik azok paramétereit, a techmarketing-jellegű mozgókép egy friss paraméter-rendszerű reformváltozat strukturális bemutatását végzi el. Vagyis nem a termék küllemének csillogtatásával és jó tulajdonságainak magyarázat nélküli ecsetelésével kíván hatást elérni, hanem mintegy a termék és innovációja feltárásával. Néhány perc alatt szórakoztató módon meg is tanítja a lehetséges termékfelhasználókat az új eszköz funkcióinak kezelésére. Régebben promóciós videók – átadandó kazettaanyagok – készültek az ilyen gépekhez, gépsorokhoz, és természetesen az ilyen videók elkészítése is techmarketing-feladat volt, ma azonban az online szakmai hirdetések beágyazott videói – szellemes szerkesztésükkel – még gördülékenyebben alkalmasak   technikai mechanizmusok megértetésére.  Az új szoftverek plusz-előnyeit képező módosítások valósággal kihívják a techmarketinget. A techmarketing gyakorlata persze ma sem szorítkozik az online szférára, hisz még a népszerű tévéreklámok körében is egyre gyakoribbak a techmarketinges „kilengések”. Sok gyógyszerreklám esetében látunk a techmarketinggel rokonítható megoldásokat (rajzolt molekulaáramlást, sejtfalakat stb.), és nem ritka, hogy autóreklámok, még ha szlogen-centrikusak is, megjelenítsenek egy sor műszaki specifikációt. (Akár érti azokat a néző, akár nem, így is úgy is jól hat az ilyen komoly effektus az autóreklámban, pláne, ha klasszikus zenei akkordot is választanak hozzá.)

             Szintén (high-)techmarketing címszóval emlegetik olykor azt a gyakorlatot, amikor egy tech-cég bemutatóanyag-kibocsátása adott esetben nem egy-egy termék, termékcsoport vagy szolgáltatás számára igyekszik feliratkozásokat szerezni, hanem sok olyan személy figyelmét kívánja megragadni, akik a prospektusban vagy videóban szereplő terméket, szolgáltatást talán soha nem fogják megrendelni, vásárlóként használni. Közvetlen értékesítési kínálás helyett az ilyen techmarketing-anyagok a tech-cég izgalmakat hordozó történetével, illetve olyan munkameneti érdekességekkel ismertetnek meg, amelyek élménykeltően láttatják, mi áll a cég goodwillje mögött. Összekapcsolják a közönséget, amely a maga problémáira megoldásokat keres, egy olyan társasággal, amely nagyrészt már megoldotta a maga eddigi legnagyobb problémáit.

A Mildura Nonprofit Bt. az EU és Magyarország Kormánya támogatásával az Észak-Magyarország Régió hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozásainak nyújt segítséget a GINOP-5.1.7-17-2019-00222 számú pályázat keretén belül.

StartMa

(X)